På spaning efter den rall som flytt …

Kopia - DSC_1417

På onsdagens eftermiddag gjorde jag en sväng till Råstasjön. Och vad hittar man där? – Ja, utan att ha alltför mycket tur är det lätt att stöta på övervintrande rödhakar. Jag såg två eller tre stycken. Som den här som var vid ”rallstället” där det är lite öppet vatten på båda sidor om strandpromenaden även om sjön i övrigt är frusen.

DSC_1418

Men var det någon rall där? Jag tittade och tittade, men inget syntes till. Just när jag var på väg att vandra vidare blixtrade något till i ögonvrån, rallen sprang förbi i rasande fart och hoppade ner i vattnet bredvid rören. Med några raska kliv försvann den in i riset i bakgrunden. Några sekunder såg jag den där, men i alldeles för dåligt läge för att kunna ta någon bild – och så försvann den. Men jag hade ju hunnit se den i alla fall, så nu behöver jag inte spana efter rallar något mer i år! – Vi kan ju ta det här som en bild av lämplig rall-miljö under vintern, dock utan huvudpersonens närvaro!

Om bloggarbjorn

Nya bilder på bloggen är tagna med Canon IXUS fickkameror samt Nikon D3100. De äldre bilderna som jag lägger upp (oftast svartvita) är mest från 1970-talet senare del, tagna med en Minolta SRT101. Några enstaka teckningar och målningar har fått slinka med också. För närvarande uppdaterar jag normalt bloggen var tredje dag. Händer det något sensationellt blir det tätare uppdateringar.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

