Bäst med kikare eller kamera?

Att hänga på sig både kamera och kikare kan få den starkaste nacke att vilja ge upp. Men om man skall välja, vilket är bäst? – Kolla in den här bilden först:

DSC_1523

Jag hann se något brunaktigt rovfågelsliknande som flög upp invid bron till Mälarvarvet och sedan slog sig ned i ett träd på andra sidan kanalen. Men vad var det för art?

Kopia - DSC_1523_01

En riktig fågelkännare hade naturligtvis efter en snabb blick i kikaren bestämt vad det var. Nu är jag en bit från den kategorin, så med kikare hade jag varit tvungen att titta efter länge, och sedan vid hemkomsten konsulterat en fågelbok. Men då hade jag säkert glömt viktiga saker som skulle ha hjälpt till med bestämningen. Åter hemma förstorade jag fågeln och försökte göra den lite tydligare. Resultatet blev som synes rätt suddigt, men jag tror det räckte i alla fall. De man närmast kunde gissa på var sparv- eller duvhök. Notera att den här fågeln är ljus på halsen och upp i nacken, och enligt bilden i Lars Jonssons fågelbok tyder det på duvhök. Sparvhöken är även mörk upp i nacken. – Och så var den saken löst. Hade jag bara tittat i kikare hade jag nog inte noterat det där ljusa området.

Om bloggarbjorn

Nya bilder på bloggen är tagna med Canon IXUS fickkameror samt Nikon D3100. De äldre bilderna som jag lägger upp (oftast svartvita) är mest från 1970-talet senare del, tagna med en Minolta SRT101. Några enstaka teckningar och målningar har fått slinka med också. För närvarande uppdaterar jag normalt bloggen var tredje dag. Händer det något sensationellt blir det tätare uppdateringar.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

