Svart får i dovhjortsflocken?

DSC_2253

Jag har inget superjätte-teleobjektiv, så bilderna på långt håll kan bli ganska klena. (Å andra sidan slipper jag knäcka ryggen genom att släpa omkring på ett sådant där objektiv-monster.) Nåväl, här är en av de två älgar jag såg i förra veckan i trakten av Erstavik. En ganska stor och mörk sak som var ute på ett fält och betade.

DSC_2251

Men om det är något som det vimlar av i trakten av Erstavik så är det dovhjortar. Stora flockar drar omkring på fälten. Jag fick syn på en flock nära älgarna, och där var en som avvek från de andra genom sin färg. Var det ytterligare en älg? – Nix, det var en dovhjort det också. Jag kollade litteratur i ämnet (Bjärvall och Ullströms ‘Däggdjur’) och där står det att dovhjortar sommartid är vitfläckiga på rödbrun botten, men det finns exemplar som är helt avvikande, ljust gråvita eller mörkt gråsvarta.

Om bloggarbjorn

Nya bilder på bloggen är tagna med Canon IXUS fickkameror samt Nikon D3100. De äldre bilderna som jag lägger upp (oftast svartvita) är mest från 1970-talet senare del, tagna med en Minolta SRT101. Några enstaka teckningar och målningar har fått slinka med också. För närvarande uppdaterar jag normalt bloggen var tredje dag. Händer det något sensationellt blir det tätare uppdateringar.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

