Farfarsfar blev nästan 84

IMG_2127

Det här är en bild jag tog med kamera från databasen Sveriges dödbok. En guldgruva för släktforskare. Det var först 1990 jag fick fram vad farfarsfar hette, och var han kom ifrån. Här står det ”ingen uppgift om födelseort”, men det skall vara Jämjö socken i Blekinge. Det är öster om Karlskrona. Femmeryd hette byn. Som synes dog han bara drygt en vecka innan han skulle fylla 84 år.  Jag har rätt magra uppgifter om Sven Petter, men 1867 lämnade han Jämjö och jag tror att han var vid järnvägen sedan. Hustrun kom från Grangärde i Dalarna men dog ung. Med tanke på att såväl Blekinge som Dalarna har ganska underliga dialekter på sina håll kan man undra hur de kommunicerade med varandra.

Hur som helst: datorn med dess förmåga att hantera jättestora listor är en gudagåva till släktforskaren!

Sven Petter – jo, det var vad han hette. Och med tillägget Nilsson, därför att hans far hette Nils! Mot slutet av 1800-talet blev det familjenamnet. Nils kom längre söderifrån i Blekinge, och där tror jag snacket är ännu mer mysko!

Märkligt nog finns ett fotografi bevarat, torde vara från 1930-talet, och platsen är i närheten av Vaksala torg:

 

Om bloggarbjorn

Nya bilder på bloggen är tagna med Canon IXUS fickkameror samt Nikon D3100. De äldre bilderna som jag lägger upp (oftast svartvita) är mest från 1970-talet senare del, tagna med en Minolta SRT101. Några enstaka teckningar och målningar har fått slinka med också. För närvarande uppdaterar jag normalt bloggen var tredje dag. Händer det något sensationellt blir det tätare uppdateringar.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

