Några av de vanligaste

Enligt Per Sigurd Lindberg i boken Stockholmsfloran (Nordstedts 1983) är de vanligaste kärlväxterna i Stockholm vitgröe, våtarv, trampört, klibbkorsört, gatkamomill och stadsdunört. När han gjorde sin inventering hittade han bara på Södermalm cirka 600 kärlväxtarter. Å ena sidan låter det mycket, å andra sidan är det nog i miljöer av den här typen som man kan förvänta sig att hitta många växtarter. En stad med varierande typer av växtplatser och en ständig ström av impulser utifrån kan förväntas också ha en mer varierande uppsättning växter än en hårdexploaterad landsbygd inriktad på speciella grödor eller träd.

Jag kollade vad jag fotgraferat under årens lopp och hittade några av de vanligaste växterna.

DSC_2409

Vitgröe har jag haft på bloggen förut, men vi kör en repetition!

IMG_3363

Och så kör vi klibbkorsört

IMG_1505

Obetydliga blålila blommor här, någon sorts dunört tror jag det är i alla fall.

IMG_1366

Gatkamomill. Kanske inget man gör kamomill-te av?

IMG_1313

Trampört, örten som gillar att man trampar på den!

IMG_1572

Utan större anspråk på livet tar sig trampörten fram mellan små skrevor mellan gatstenarna.

Om bloggarbjorn

Nya bilder på bloggen är tagna med Canon IXUS fickkameror samt Nikon D3100. De äldre bilderna som jag lägger upp (oftast svartvita) är mest från 1970-talet senare del, tagna med en Minolta SRT101. Några enstaka teckningar och målningar har fått slinka med också. För närvarande uppdaterar jag normalt bloggen var tredje dag. Händer det något sensationellt blir det tätare uppdateringar.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Några av de vanligaste

  1. Gabrielle skriver:

    Tack för fint inlägg. Och vilken poesi det ligger i växtnamnen!

    Gilla

    • bloggarbjorn skriver:

      Ja, somliga namn låter poetiska. Fast jag vet inte om jag skulle kunna dikta om exempelvis pestskråp.

      Bästa grejen i ditt medicinskåp
      är en redig knippa pestskråp.

      Låter lite konstigt tycker jag.

      Gilla

Kommentera

