Fågelliv

DSC_5124

En storskrakhane jag mötte i Brunnsviken i april. Är den inte elegant!

DSC_5580

Från Hjälstaviken, Kristi Himmelsfärdsdag. Ett antal skrattmåsar har inte farit upp i himlen utan dekorerar en rad stolpar.

DSC_5593

Här är en annan elegant fågel – en skäggdopping som ligger och ruvar på sina ägg. Men för att se riktigt fina bilder, kolla i stället hos bloggkollegan Molle. Hans serie bilder av boet börjar här, nästa är här, och fler lär komma om boet får vara kvar.

DSC_5609_01

Från Stora Värtan nära Hundudden på Djurgården: en jagande fisktärna. Skuggorna spelar ett spratt, när jag studerade bilden först fick jag för mig att det var en strandskata jag fotograferat!

DSC_5615_01

Samma tärna poserar snyggt.

DSC_5616_01

När man ser en sådan där läskig svart figur på en sten kan man ju undra vad det är för något – det är en storskarv som torkar vingarna.

DSC_5625x

Näktergalarna brukar oftast vara gömda och föra oväsen, men den här på Djurgården satt helt öppet. Tidigare bilder av sjungande näktergal (från Råstasjön) hittar man här.

DSC_5629_01

En fiskmås. Den ser ganska snäll ut, jämfört med de elakare trutarna.

 

Om bloggarbjorn

Nya bilder på bloggen är tagna med Canon IXUS fickkameror samt Nikon D3100. De äldre bilderna som jag lägger upp (oftast svartvita) är mest från 1970-talet senare del, tagna med en Minolta SRT101. Några enstaka teckningar och målningar har fått slinka med också. För närvarande uppdaterar jag normalt bloggen var tredje dag. Händer det något sensationellt blir det tätare uppdateringar.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Fågelliv

  1. Gabrielle skriver:

    Fina fågelbilder. Stilig storskrak! Och tänk att näktergalarna börjat. Jag visste inte det. Måste ut och spana nån dag om det bara slutar hålla på och regna hela tiden.

    Gilla

    • bloggarbjorn skriver:

      Hörde första näktergalen göra några halvhjärtade försök i onsdags, och det var här på Söder. Den satt någonstans vid Skinnarbacken och väsnades en stund. Den på Djurgården som jag plåtade igår hade mer ljud för sig. Men jag antar att framåt nästa vecka, när vädret blir trevligare, blir det mer fart på näktergalningarna på Årsta holmar, Reimersholme, och annorstädes!

      Gilla

  2. Eaqhan skriver:

    Fina bilder.

    /Skvitt

    Gilla

Kommentera

