Man kan inte lyckas jämt!

På varje lyckat naturfoto går det tusentals som inte blev så lyckade av en eller annan anledning …

DSC_5390

Som den där räven som springer undan, ner i ett dike, mitt på bilden. Om jag inte hade haft autofokus påkopplat hade det i stället blivit en bild av en fin röd räv på en solbelyst äng. Men nu kunde autofokus inte bestämma sig för var skärpan skulle ligga förrän räven nästan försvunnit, och då blev det så här!

DSC_6041 (2)

Vad skall det här föreställa då?

DSC_6041

Så här ser hela bilden ut. Det där småkrafset längst till höger är yttersta fjädrarna på en fågel – tror det var en rödhake – som satt mitt i den tänkta bilden men behagade flyga iväg bråkdelen av en sekund innan jag tryckte av.

DSC_6455

Och här kliver ett rådjur in i en häck på Reimersholme. Det hade just börjat regna, jag hade satt fast linsskyddet på objektivet, och innan jag hann få av det igen hann rådjuret lugnt kliva in i häcken.

Som gamle slalomässet Stenmark sa en gång när han inte vann: ”Man kan inte vinna jämt!”

Om bloggarbjorn

Nya bilder på bloggen är tagna med Canon IXUS fickkameror samt Nikon D3100. De äldre bilderna som jag lägger upp (oftast svartvita) är mest från 1970-talet senare del, tagna med en Minolta SRT101. Några enstaka teckningar och målningar har fått slinka med också. För närvarande uppdaterar jag normalt bloggen var tredje dag. Händer det något sensationellt blir det tätare uppdateringar.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

