Arkivbilder och nytt: Duvogränd, Söder, Stockholm

2015-06-01_45

Vi börjar med arkivfotot, och tar de nyare sedan. Det här togs uppenbarligen en snöig med solig dag någon gång under senare delen av 1970-talet. Vad jag då nog inte tänkte på var att en av Stockholms och Söders förmodligen mest förbisedda gator finns här i närheten: Duvogränd! Så låt oss slå ett slag för denna okända gata! Alltså: mitt på bilden syns ett ganska högt torn (Ludvigsberg), nere på gatan skymtar en sandlåda, och om man kilar runt hörnet vid den så …

… men först kanske det är bäst att visa på kartan var vi är. Notera kändisar som Münchenbryggeriet alldeles i närheten. Någon gång framöver kommer jag att lägga upp bilder därifrån också. Men nu …

IMG_3291

… står vi vid porten till Ludvigsberg och läser på gatskylten: rätt kvarters- och gatunamn.

IMG_3290

Och så skådar vi nerför en backe som jag inte vill gå en isig dag, i alla fall inte om jag inte har skor med ordentliga broddar. Men nu ser det torrt och fint ut.

IMG_3284

Träplank, trähus och grönska i skrevorna mellan stenar och klippor. Typiskt för det gamla Söder kan man ju säga.

IMG_3293

Och så går vi nerför backen, vänder på klacken och ser tillbaka. En ganska märklig blandning av asfalt, huggna kantiga stenar samt kullerstenar. I bakgrunden ett bostadskomplex som inte kan betecknas ‘gamla Söder’. Det där lilla huset till vänster (hade det något med el att göra?) är snyggt byggt för att passa ihop med miljön tycker jag.

IMG_3292

Och så vänder vi åter på klacken och ser sista biten av Duvogränd, Torkel Knutssonsgatan nedfart mot Söder mälarstrand, samt …

IMG_3295

… den här husfasaden med ett antal märkliga skorstenar som tillhör …

IMG_3294

… just det. Bryggeriet som hotades av rivning men räddades. – Nu förväntar jag mig att ett lämmeltåg av patriotiska stockholmare kommer att dra till Duvogränd för att hylla denna bortglömda pärla!

Om bloggarbjorn

Nya bilder på bloggen är tagna med Canon IXUS fickkameror samt Nikon D3100. De äldre bilderna som jag lägger upp (oftast svartvita) är mest från 1970-talet senare del, tagna med en Minolta SRT101. Några enstaka teckningar och målningar har fått slinka med också. För närvarande uppdaterar jag normalt bloggen var tredje dag. Händer det något sensationellt blir det tätare uppdateringar.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Arkivbilder och nytt: Duvogränd, Söder, Stockholm

  1. Gabrielle RW skriver:

    Jättefint – tack för det! Såna där inlägg kan få mig att tänka att det inte är så dumt ändå att traska runt i Stockholm emellanåt även sommartid – i stället för att hålla sig borta och vara på ön i hälsingeskärgården så mycket det bara går. Och så är det roligt och intressant med bilder från förr också.

    Gilla

    • bloggarbjorn skriver:

      Tack. Hade knappast väntat mig att någon skulle uppskatta detta märkliga alster. Egentligen är väl det bästa med Duvogränd att den är konditionsbefrämjande om man går den nerifrån och upp: det är ett bra motlut att kämpa sig uppför! – Ja, fler gamla svartvita saker kommer framöver (och några gamla i färg också).

      Gilla

Kommentera

