Vad är det för fågel?

Den där märkliga profilen på ett tak vid Liljeholmstorget i Stockholm fångade min uppmärksamhet. Såg ut som en fågel, en stor fågel ... men vilken sort?

Den där märkliga profilen på ett tak vid Liljeholmstorget i Stockholm fångade min uppmärksamhet. Såg ut som en fågel, en stor fågel … men vilken sort?

Jag råkade ha en del andra bilder som kan klargöra sammanhanget. Det skulle kunna vara en Bubo bubo bubo ...

Jag råkade ha en del andra bilder som kan klargöra sammanhanget. Det skulle kunna vara en Bubo bubo bubo

... alltså en berguv, om man talar vetenskapligt med familje-, art- och rasnamn.

… alltså en berguv, om man talar vetenskapligt med familje-, art- och rasnamn. (En vanlig svensk sädesärla heter enligt vetenskapen Motacilla alba alba.)

plastuv tellus äldreboende

Men den här uven, som jag alltså stött på här och där, verkar om man så säger ”något annorlunda”. Den bara sitter där och glor, och verkar lite plastig också.

IMG_3070

Dag eller natt, den bara sitter och gör ingenting.

IMG_6916

Men jag tror jag kan föreslå en vetenskaplig beteckning för den i alla fall: Bubo artificiosus plasticus.

IMG_9053

Det får bli mitt bidrag till den ornitologiska vetenskapen.

IMG_7024

Hoppsan, var kom den här ifrån!? Den ser ju inte alls ut som de andra!

Jag skrev faktiskt för några år sedan en liten dikt om denna märkliga fågelart:

Det sitter en uv av plast och ugglar –
i Pålsundskanalen håller den vakt.
Att skrämma måsar från båtar och bryggor
kanhända ligger i plastuvens makt.

Men inte skall mäktiga hoanden höras
runt Långholmens branta klippor och stup,
uven kan bara tystlåtet grubbla
och orörlig stå där i nattens djup.

Om bloggarbjorn

Nya bilder på bloggen är tagna med Canon IXUS fickkameror samt Nikon D3100. De äldre bilderna som jag lägger upp (oftast svartvita) är mest från 1970-talet senare del, tagna med en Minolta SRT101. Några enstaka teckningar och målningar har fått slinka med också. För närvarande uppdaterar jag normalt bloggen var tredje dag. Händer det något sensationellt blir det tätare uppdateringar.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

