Vad är det för fågel?

Det var tredje augusti i år. Jag gick i Bergianska trädgården på Djurgården. Långt bort i ett träd satt en fågel som jag först trodde var en björktrast. Inget märkligt med björktrastar. Sådana finns det gott om. Men jag tog en bild i alla fall.

DSC_6501Ingen toppbild precis, trots att fågeln satt i en trädtopp! Delvis dold bakom stammen, huvudet nästan osynligt – kan man ändå göra en gissning om vad det är för en fågel? En sak var klar direkt: det här var inte en björktrast. En förstoring kanske kan lösa mysteriet, se här:

DSC_6501Vad har vi här? – Ryggsidan är rödbrun, huvudet verkar litet och runt och möjligen grått på hjässan, det finns en svag teckning med streck nedanför vingarna (syns särskilt till höger om stammen där fågeln sitter). Om man sedan lägger till hur fågeln såg ut när den flög iväg så gissar jag att det var en tornfalk. Vill man se tornfalk i Stockholm brukar ju annars Riddarholmskyrkan vara ett bra ställe.

Tornfalk; adult hane. Notera det grå huvudet.

På Wikipedia har vi en lite snyggare tornfalk än vad jag fick till.

Om bloggarbjorn

Nya bilder på bloggen är tagna med Canon IXUS fickkameror samt Nikon D3100. De äldre bilderna som jag lägger upp (oftast svartvita) är mest från 1970-talet senare del, tagna med en Minolta SRT101. Några enstaka teckningar och målningar har fått slinka med också. För närvarande uppdaterar jag normalt bloggen var tredje dag. Händer det något sensationellt blir det tätare uppdateringar.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

