Gråtrutsstöten?

DSC_7279

Vad är detta? Det ser ut som en svärm insekter, men det är en stor grupp måsar som kretsade en stund över vattnet mellan Reimersholme och Liljeholmen i början av november. Hade inte teleobjektivet på kameran den dagen. Hur som helst, jag kollade med en bok om sjöfåglar där det skrivs bland annat om hur fågelsträcken ser ut. Och där stötte jag på den märkliga termen ”gråtrutsstöt”. Det är gråtrutar och andra måsar som är på flytt, de samlas i stora grupper och drar snabbt förbi. Tycker det stämmer med det gäng jag såg. Mest är det gråtrutar i de där ”stötarna”, men även fiskmåsar och silltrutar kan vara med. Fast det var för långt bort för mig att se om det var någon variation. Någon enstaka som flög förbi nära mig såg ut som skrattmås.

DSC_7280

Om bloggarbjorn

Nya bilder på bloggen är tagna med Canon IXUS fickkameror samt Nikon D3100. De äldre bilderna som jag lägger upp (oftast svartvita) är mest från 1970-talet senare del, tagna med en Minolta SRT101. Några enstaka teckningar och målningar har fått slinka med också. För närvarande uppdaterar jag normalt bloggen var tredje dag. Händer det något sensationellt blir det tätare uppdateringar.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

