Arkivbilder: Porten på Reimersholme

2015-06-08_62

Reimersholme, sent sjuttiotal. Där är bron över till ön, och vid dess slut skymtar en stor portal. Mycket är sig likt, men nästa bild visar vissa skillnader. Bakom huset med portalen låg Vin & Sprits område, med bland annat en hög skorsten. En stor del av Reimersholme var ännu industriområden på den tiden. Numera är porthuset till Vin & Sprit ett av de få husen som finns kvar från den tiden. Jag tror jag stod på bron till Långholmen när den här bilden togs. – På sista bilden syns portalen i vinterskrud, det var för fem år sedan. Notera det kraftiga gallret. Jag antar att det gick att fälla ned för att skydda Vin & Sprit för intrång från törstiga medborgare!

DSC_6416IMG_6708

Om bloggarbjorn

Nya bilder på bloggen är tagna med Canon IXUS fickkameror samt Nikon D3100. De äldre bilderna som jag lägger upp (oftast svartvita) är mest från 1970-talet senare del, tagna med en Minolta SRT101. Några enstaka teckningar och målningar har fått slinka med också. För närvarande uppdaterar jag normalt bloggen var tredje dag. Händer det något sensationellt blir det tätare uppdateringar.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Arkivbilder: Porten på Reimersholme

  1. agnetapensionar skriver:

    Fina och talande bilder! Perspektivet man får handlar förstås om det där obegripliga med TID!
    Bodde ett år i Stockholm igen för drygt 20 år sedan då promenerade vi där ett par gånger. Det är sig ändå likt på något sätt, en liten pärla!

    Gilla

  2. bloggarbjorn skriver:

    När jag knäppte svartvita foton för nästan 40 år sedan var det en annan tid i många avseenden. Aldrig hade jag kunnat tänka mig att bilderna skulle bli tillgängliga över hela världen framöver! Några gamla bilder till har jag från Reimersholme, även om det var ett område där jag inte gick så ofta på den tiden. De lär väl dyka upp på bloggen så småningom. Nordsidan av holmen är sig rätt så lik sedan den tiden. De stora förändringarna är åt söder och väster, där alla de gamla industribyggnaderna (med några få undantag, som det där porthuset) rivits och givit plats åt en massa stora bostadshus.

    På den tiden fanns det inga bävrar i området. Nu bor de på Långholmen, och förra sommaren gick jag på Reimers och stötte på en bäver som klättrat upp på stranden och åt fallfrukt från en apel. Den gnagde på äpplena och struntade i mig!

    Gilla

Kommentera

