Har åkt 85:an

DSC_7560

Häromodagen gick jag ner på Söder mälarstrand för att ta en titt på den nya (eller om vi skall säga: nygamla) färjan mellan Söder och Kungsholmen. Linje 85 heter den.

DSC_7562

Här kommer den farande, en gammal djurgårdsfärja verkar det. Jo, innan Västerbron byggdes fanns det en färja som gick mellan Söder och Kungsholmstorg, så det här kan ju ses som att en gammal tradition tas upp igen. Nu är det rivnings- och byggkaos vid Slussen som är motiveringen, tror jag.

DSC_7563

Ena däcket var för isigt för att beträdas. Såg ut som det var ett snyggt polerat brädgolv där, och det passar väl illa ihop med is och snö.

DSC_7565

Här syns benen på halva besättningen. Styrhytten verkar vara ganska trång.

färjan riddarfjärden

En intressant detalj: färjan har plats för en massa cyklar. Och det är ju bra bland annat med tanke på alla cyklister som jagar fram i de här trakterna och skall över från Söder till Kungsholmen eller tvärtom. – Resan över Riddarfjärden tar bara några minuter, men en sjöresa är ju alltid trevlig. Jag såg min första havstrut för året när färjan drog iväg mot Kungsholmstorg. Det är egentligen två linjer fast med samma båt: en linje mellan Söder och Kungsholmstorg, och en mellan Söder och Tegelbacken (som officiellt heter Klara mälarstrand, vilket jag aldrig hört förut).

Om bloggarbjorn

Nya bilder på bloggen är tagna med Canon IXUS fickkameror samt Nikon D3100. De äldre bilderna som jag lägger upp (oftast svartvita) är mest från 1970-talet senare del, tagna med en Minolta SRT101. Några enstaka teckningar och målningar har fått slinka med också. För närvarande uppdaterar jag normalt bloggen var tredje dag. Händer det något sensationellt blir det tätare uppdateringar.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

