Arkivbilder: Från hörnet Rosenlundsgatan-Ringvägen

sthlmkällan 1967Den här bilden har inte jag tagit. Den finns hos Stockholmskällan och är tagen 1967 av fotografen af Petersén. Jag har utnyttjat den till att pricka in den plats där jag kanske tio år senare tog ett par bilder. Jag stod i ringen och tittade längs pilens riktning. Samtidigt gör den mig lite frågande. Titta på nästa två bilder:

 

2015-06-13_39

Jag fotograferade en så kallad ungkarlsbarack, alltså bostäder för hemlösa. Det fanns flera sådana längs Ringvägen på den tiden, om jag minns rätt. Antagligen var det klottret på väggen som fångade min uppmärksamhet. Men om man tittar på af Peterséns bild (som är tagen högt upp, från Södersjukhusets område) verkar det vara en bergknalle just i gathörnet, och barackerna ligger längre bort. Kan man gissa att bergknallen sprängdes bort efter 1967, och att barackerna flyttades närmre gatkorsningen?

På andra sidan gata syns en bensinstation i bakgrunden, och en bergvägg. Hur ser det ut numera? Se här:

IMG_20150717_164805Bort med baracker (de var nog inte så kul att bo i), bort med bensinstationen, bergväggen dold bakom en rad av nya hus!

arkitektur ringvägen

 

DSC_6388

Om man jämför med första bilden så finns ett större hus kvar på Rosenlundsgatan nära gatukorsningen. Det är den industriliknande fastigheten i röd tegel. Det var nämligen industri där en gång i tiden. Först hette firman Luth & Rosén, och sedan togs den över av Asea.

IMG_8067

Om bloggarbjorn

Nya bilder på bloggen är tagna med Canon IXUS fickkameror samt Nikon D3100. De äldre bilderna som jag lägger upp (oftast svartvita) är mest från 1970-talet senare del, tagna med en Minolta SRT101. Några enstaka teckningar och målningar har fått slinka med också. För närvarande uppdaterar jag normalt bloggen var tredje dag. Händer det något sensationellt blir det tätare uppdateringar.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Arkivbilder: Från hörnet Rosenlundsgatan-Ringvägen

  1. Anna-Mari Vlanikolin skriver:

    Såg bilden av barackerna, minns dom så väl. Dom var lite läskiga växte upp på luhensgränd 6 som är nybyggt på bilden.

    Gilla

    • bloggarbjorn skriver:

      Jo, det var väl samhällets mer luggslitna och alkoholproblematiska element som måste bo där. Förmodligen inte så roligt, även om det var tak över huvudet.

      Gilla

  2. Anna-Mari Vlanikolin skriver:

    Har tittat noga jag tror baracken redan står där på fotot från -67 men kullen skymmer dem för man ser en rad baracker längs med Rosenlundsgatan. Har du fler foton från den här tiden?

    Gilla

    • bloggarbjorn skriver:

      Det finns fler foton från den tiden – men inte från det här stället. Har lagt upp bilder av Münchenbryggeriets stallar omkring rivningen på 70-talet, och kommer väl igen med bilder av själva bryggeriet så småningom. Allt får taggen ‘Arkivbilder’.

      Gilla

  3. Anna-Mari Vlanikolin skriver:

    De vita hus som byggs på fotot blev ju fler, ett skymtar bakom baracken.

    Gilla

Kommentera

