Tillbakablick mitt i sommaren – Årstafältet i juni

20 juli, ja då kan man säga att vi är mitt i sommaren. Men hur såg det ut i början, exempelvis den fjärde juni, på Årstafältet i södra Stockholm? – Ja, så här, med en härlig blomstertid och frisk ny grönska:

De här bilderna tog jag med mobiltelefonen. Tycker den är bra för just bilder av den här typen, översiktsbilder.

De här bilderna tog jag med mobiltelefonen. Tycker den är bra för just bilder av den här typen, översiktsbilder.

IMG_20160604_072248 IMG_20160604_072306 IMG_20160604_072405 IMG_20160604_073333

Om bloggarbjorn

Nya bilder på bloggen är tagna med Canon IXUS fickkameror samt Nikon D3100. De äldre bilderna som jag lägger upp (oftast svartvita) är mest från 1970-talet senare del, tagna med en Minolta SRT101. Några enstaka teckningar och målningar har fått slinka med också. För närvarande uppdaterar jag normalt bloggen var tredje dag. Händer det något sensationellt blir det tätare uppdateringar.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Tillbakablick mitt i sommaren – Årstafältet i juni

  1. kao skriver:

    Det dröjer nog inte länge innan hela Årstafältet bebyggs……det är ju en väldig massa mark och bostäder behövs ju.
    Har själv både vandrat och ridit i dessa omgivningar, men det var länge sen. En gång i tiden, innan Östbergahöjden byggdes, låg det nämligen en ridskola i bortre kanten av ängen. Den hette Ersta Ridskola. (Fråga mej inte varför.)
    De hade inte ens vatten indraget i stallet till hästarna, så en gång om dagen släpptes alla hästarna helt lösa och sprang till ”vattenhålet” ett par hundra meter bort för att dricka sej otörstiga, och sprang sen hem till stallet igen. Var det minusgrader stampade hästarna själva bort isen för att komma åt vattnet som rann runt omkring :-)
    Jag lovar dej att jag inte var gammal då…..
    // Kao

    Gilla

    • bloggarbjorn skriver:

      Intressant. Hittade följande på nätet:
      ”Ersta gård som först omtalas 1489, omfattade västra delen av Årstafältet och hade stora markområden öster om Östberga, bland annat Stureby, som faktiskt kallades Ersta villastad. Gården låg vid Östbergavägen/Östbergabackarna vid golfbanan.

      Jordbruket på Ersta gård var i gång långt in på 50-talet och där låg också en ridskola de sista åren innan gården revs 1964 för byggandet av Östbergahöjden.”

      Så där har vi en tid när det var slut med ridskolan. Numera finns ridskola längre österut, heter väl Enskede Ridskola.

      Gilla

      • kao skriver:

        Intressant. Tack för upplysningen.
        Men nej. Enskede Ridskola fanns samtidigt som Ersta men det var dyrare och mycket striktare där. Lite snobbigare.
        Ersta var liksom…..eh……friheten(?) för en så liten tjej som jag var då. Lite Vilda Västern, men vad jag minns så var hästarna inte så välskötta. De var rätt magra. Man kunde se revbenen. Tänk vad man minns!
        Tack för att du återupplivade nästan glömda minnen från en svunnen barndom med dina bilder. I alla fall satt de väldigt långt bak i hjärnkontoret :-)
        // Kao

        Gilla

  2. Britt-Marie skriver:

    Jag minns också hästarna som fanns på Ersta Ridskola. Katja och Kessy Tim och Tom ett litet föl
    som hette Morgan som dog. Saga och Garda Hästarna var smala och undernärda. Jag red i Enskede Ridskola och vi russungar var i Ersta och kollade någon gång ibland.

    Gilla

  3. Pia född Björk skriver:

    Tänk att där var jag också som barn, jag bodde på Dansbanevägen och gick ofta till Ersta ridskola red barbacka på hästarna där minns jag. Var kanske inte så välskött den tiden jag gick där.
    Pia född Björk

    Gilla

Kommentera

