Arkivbilder: L M Ericsson i gråskala

Jag bryter här den jämna lunken med publiceringar var tredje dag. Med tanke på dagens larmrapporter om Ericsson kan det finnas anledning att titta tillbaka i minnes- och fotoarkivet. Här är bilder från senare delen av 1970-talet (1976?). Motiv från L M Ericsson, Telefonplan.

2015-05-31_200

En solig sommardag. Tåget kommer in till Telefonplans tunnelbanestation. I bakgrunden sticker LM:s byggnader upp.

 

Det här är inte en gammal arkivbild, men den visar i alla fall hur det stora LM-märket över huvudingången såg ut. Till vänster en liten plastgrej som minne av firman hundraårsjubileum 1976.

2015-05-31_194

Det enorma tornet. Egentligen ser det inte så högt ut, men bara man kommer halvvägs upp (vilket jag har gjort en gång) inser man att det här är HÖGT!

2015-05-31_195

Det byggdes någon gång på 1950-talet, men jag vet inte när.

2015-05-31_198

Till höger på bilden finns de gamla delarna från 1940-talet, med kontor och fabrik. Någon solig sommar före min tid infördes markiserna utanför fönstren. Jag undrar om de möjligen kan vara kulturminnesskyddade? De blev i alla fall en del av byggnadens identitet. Till höger om tornet en utbyggnad som var huvudentré en gång i tiden, och sedan nyare byggnader. Sista utbyggnaden sticker upp bakom markiserna, den kom till 1971 om jag minns rätt.

2015-05-31_117

Utsikt mot innergården. Till höger i låga längan var det fabrik, och även i de nedre planen till höger. Till vänster huset från 1971 (med hopplös ventilation).

2015-05-31_119

Därborta står en man och vattnar växter. Det verkar behövas, det ser ut att vara väldigt soligt.

Om bloggarbjorn

Nya bilder på bloggen är tagna med Canon IXUS fickkameror samt Nikon D3100. De äldre bilderna som jag lägger upp (oftast svartvita) är mest från 1970-talet senare del, tagna med en Minolta SRT101. Några enstaka teckningar och målningar har fått slinka med också. För närvarande uppdaterar jag normalt bloggen var tredje dag. Händer det något sensationellt blir det tätare uppdateringar.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

