Gamla teckningar: År 56

skanna00057 januari 1956 – kunde jag plita ned mitt namn redan då? Nästa fråga: varför har killen röd jacka? Kan  det möjligen vara så att det är en medlem av Royal Canadian Mounted Police (”Mounties”)? Hatten verkar vara i deras stil också. Den mystiska figuren som tittar fram i bakgrunden, vad är det? – Ingen aning, men skumt verkar det! Kan vara en skurk som heter något franskt-kanadensiskt. Är det förresten någon som kommer ihåg den skojiga tecknade filmserien om Dudley Do-right of the Mounties? Den fick svensk röst av Arne Weise och gick här på TV för länge sedan.

Om bloggarbjorn

Nya bilder på bloggen är tagna med Canon IXUS fickkameror samt Nikon D3100. De äldre bilderna som jag lägger upp (oftast svartvita) är mest från 1970-talet senare del, tagna med en Minolta SRT101. Några enstaka teckningar och målningar har fått slinka med också. För närvarande uppdaterar jag normalt bloggen var tredje dag. Händer det något sensationellt blir det tätare uppdateringar.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Gamla teckningar: År 56

  1. Gabrielle skriver:

    Gillar hans snörda kängor, eller heter det kanske boots nu för tiden? Och så undrar över kopplingen till Kanada. Växtligheten till höger tycker jag ser ut som såna där stora kaktusar dom har i amerikanska vilda västern. Finns det såna i Kanada? Eller kan kanadensisk ”Mounties” operera i USA? Figuren i fonden har jag ingen teori om. Tänkte först att det är någon som är klädd i en jättelik lurvig päls, men han/hon kanske tittar fram bakom ett berg? Hur gammal var du?

    Gilla

    • bloggarbjorn skriver:

      Om datumet stämmer skulle konstnären ha varit sex år och drygt en månad, och det är det som gör att jag undrar om det stämmer. Men det är ju inte lätt att komma ihåg efter alla dessa år. Inte heller om det verkligen är ”King vid gränspolisen” som avbildas. Fotbeklädnaden ser i alla fall inte reglementsenlig ut. Det är kanske därför mannen tittar lite oroligt omkring sig: ”Tänk om dom andra får se mej i dom här snörstövlarna!” Det gröna till höger kan vara en markering för växtlighet, och jag tror nog att den skumma figuren tittar fram bakom ett berg.

      Gilla

  2. kao skriver:

    När jag och min bror var små ville han vara cowboy, men jag ville vara indian – och så har det fortsatt här i livet :D

    Texas Rangers?

    // Kao

    Gilla

Kommentera

