Gamla teckningar: Vad behöver en pirat?

skanna0003Vad behöver en pirat?

– Pirat?

– Jo, eftersom mannen till höger har träben antar jag att det måste vara en pirat! Vem annars än en pirat skulle gå omkring med träben, jag bara undrar! – Alltså, guld och reda pengar, hundra tusen i någon okänd valuta. Framför piraten är vad jag tror en laddning kanonkulor, samt ett par kollin med okänt innehåll.

Sedan behövs naturligtvis några stick- och huggvapen samt en pistol. Föremålet i mitten av den raden tolkar jag som en ögonmask. Men varför vara maskerad om man är pirat (såvida man inte maskerar sig för att gå på maskerad!)? Träbenet kommer ju ändå att avslöja att du är pirat! Vidare behöver man naturligtvis krut. Längst till höger i den raden är något jag är osäker på. Är det en rulle stubintråd, eller är det en kulbomb med stubin? – Hm, det är väl lite svårt att minnas så här bortåt sextio år efter att teckningen gjordes.

Om bloggarbjorn

Nya bilder på bloggen är tagna med Canon IXUS fickkameror samt Nikon D3100. De äldre bilderna som jag lägger upp (oftast svartvita) är mest från 1970-talet senare del, tagna med en Minolta SRT101. Några enstaka teckningar och målningar har fått slinka med också. För närvarande uppdaterar jag normalt bloggen var tredje dag. Händer det något sensationellt blir det tätare uppdateringar.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

