Lapportar, del 1

Nu lägger jag upp en serie bilder som handlar om ett av de mer avbildade naturfenomenen i Sverige: Lapporten, den stora dalgången sydöst om Abisko vid Torne träsk. Fast det samiska namnet på dalen är Čuonjávággi, Gåsdalen. Den gås det är tal om är fjällgåsen, och det är sällan man ser den i fjällen – den är väldigt sällsynt. Jag tror jag sett fler fjällgäss i Stockholm än i fjällen (3 +1 på det senare stället om jag minns rätt). En gång har jag varit uppe i dalen. Det var en lång och seg uppförsbacke att komma dit. Det finns en sjö i dalen. Har för mig att där stod en mås i sjön, och en lom simmade omkring. Men några gäss syntes inte till.

2015-06-15_36

img_0814

Den här tavlan finns, eller fanns åtminstone när jag tog bilden, i Abisko Turiststation. Den målades av Olof Hermelin 1907.

Berget till vänster Čuonjáčohhka , det högra Nissončorru. Stavningen av samiska namn är lite knepig. Det där Čč bör uttalas som ‘tj’.

scan0061

Här är en modernare konstamatör som sysslar med samma motiv. Jag tror den här målningen gjordes med tusch. På papper är det i alla fall. Den gamla hatten har jag fortfarande kvar, trots att den börjar bli ganska sliten. Bra som skydd mot mygg, sol, regn, blåst, samt som huvudkudde.

Om bloggarbjorn

Nya bilder på bloggen är tagna med Canon IXUS fickkameror samt Nikon D3100. De äldre bilderna som jag lägger upp (oftast svartvita) är mest från 1970-talet senare del, tagna med en Minolta SRT101. Några enstaka teckningar och målningar har fått slinka med också. För närvarande uppdaterar jag normalt bloggen var tredje dag. Händer det något sensationellt blir det tätare uppdateringar.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

