Foto – Rauha Punsár

Alla bilder här har jag plockat ur ett gammalt fotoalbum här hemma. Alla utom den första, den hittade jag här. På bilden, som jag antar är ett självporträtt, är den finska fotografen Rauha Punsar, (1889-1942). Och varför intresserar jag mig för henne? – Låt oss se!

rauha-punsar

skanna0004-2

Om vi börjar med den lilla knatten till vänster och går runt i en cirkel har vi: min mor, mormor Elin, morfar Algot, mormors mor Karolina, okänd man (herr Punsár? jag vet inte vad han hette i förnamn), Rauha Punsar med dotter Mirja, okänd hund, okänd man. Fotot bör vara taget under senare delen av 1912 i Helsingfors. Rauha var dotterdotter till Karolina.

skanna0002-2

Och här är ett fotografi, ett självporträtt av Rauha. Genom att använda ett antal speglar får man en sån här fin uppställning – fem porträtt till priset av ett!

skanna0001-2

Samma teknik här, jag antar att det är Rauhas dotter Mirja.

skanna0003-2

Om Rauha tog den här bilden vet jag inte, men inte är det otroligt. Hur som helst är det den gamla damen som småler åt ungdomarnas tokerier på bilden en bit upp. Gammelmormor Karolina Åkerblom, född 1840 i Nådendal. Som ung lär hon ha varit känd som ”Åkerbloms vackra Karolina”. Jag gissar att detta foto togs när hon fyllde 80 år.

 

 

Om bloggarbjorn

Nya bilder på bloggen är tagna med Canon IXUS fickkameror samt Nikon D3100. De äldre bilderna som jag lägger upp (oftast svartvita) är mest från 1970-talet senare del, tagna med en Minolta SRT101. Några enstaka teckningar och målningar har fått slinka med också. För närvarande uppdaterar jag normalt bloggen var tredje dag. Händer det något sensationellt blir det tätare uppdateringar.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Foto – Rauha Punsár

  1. Ping: # 62 | MOLLES BILDER

Kommentera

