Närbild: insekt

Jag vet inte vad det här är för insekt, kanske någon sorts mygga som en dag flög in genom fönstret och landade på fönsterbrädet. Men jag vet hur bilden togs: jag placerade en lupp över objektivet till min fickkamera och kom därmed mycket nära det lilla krypet. Myggan (eller vad det nu är) var vänlig att sitta stilla medan jag stack fram kameran. En primitiv form av makrofotografi kan man ju säga.

Om bloggarbjorn

Nya bilder på bloggen är tagna med Canon IXUS fickkameror samt Nikon D3100. De äldre bilderna som jag lägger upp (oftast svartvita) är mest från 1970-talet senare del, tagna med en Minolta SRT101. Några enstaka teckningar och målningar har fått slinka med också. För närvarande uppdaterar jag normalt bloggen var tredje dag. Händer det något sensationellt blir det tätare uppdateringar.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Närbild: insekt

  1. Eaqhan skriver:

    Jag vet inte heller. Sorry!

    /Skvitt

    Gilla

  2. Gabrielle skriver:

    Roligt att man kan göra så. Jag ska prova det där nån gång. Fin bild.
    En gång när vi var på tennis såg jag en kille i publiken plåta med systemkamera genom en kikare. Friskt vågat, hälften vunnet, typ. Eller ”alla sätt är bra utom dom dåliga”.
    Men om det blev nån bra bild eller ej vet jag ju inte.

    Gilla

    • bloggarbjorn skriver:

      Jag använder en ”juvelerarlupp”, alltså en som man kan klämma fast i ett öga. När jag fotograferade i slutet av 1970-talet gick det faktiskt att få luppen att sitta fast i objektivet på systemkameran. I de kameror jag har idag går det inte, utan det blir till att hålla kameran med ena handen och försöka få luppen att sitta rätt med den andra. Ganska osäkert, men ibland går det att få både ljus och skärpa rätt!

      Gilla

  3. bloggarbjorn skriver:

    Tror inte det finns något nobelpris (eller annat pris heller) för myggologer, tyvärr.

    Gilla

  4. maltanita skriver:

    En väldigt fyndig om än något primitiv form av macro med ett väldigt lyckat resultat :-)

    Gilla

Kommentera

