Plankan, en Söderhistoria – del 1. Lite om bakgrunden

Nu startar jag en serie på fyra inlägg som kommer att behandla kvarteret Plankan här på Söder i Stockholm. Det originella med första inlägget är att det inte kommer att innehålla några bilder tagna av mig. Däremot blir det kartor och foton dels från Stockholmskällan, dels från Lantmäteriet.

Men först ett citat från boken Stockholms byggnader av Henrik O Andersson och Fredric Bedoire, Prisma, Stockholm, tredje reviderade upplagan 1977. På sidan 192 får vi veta att Plankan uppfördes 1964-1968. Vidare:

Förnyelsen av Södermalms bostadskvarter har under 60-talet genomförts i sammanhängande enheter, som bildar storkvarter med bilfritt inre. Man har inriktat sig på att åstadkomma stadsplanekvaliteter som motsvarar de nyexploaterade bostadsområdenas, men med bibehållande av stenstadens slutna kvarter. Putsfasaderna i rödgula toner bidrar också till sammanhanget med äldre bebyggelse. Här har två mindre kvarter slagits samman, och under den väldiga gårdsytan har garage inrättats. Kvarterets inre knyts också genom ett från gatutrafiken skilt gångstråk på broar samman med Högalidsparken och vidare över Långholmsgatan till skolan.

Några reflexioner av ovanstående: I stället för förortens hus med grönt omkring sig blev det här ett hus byggt runt grönskan. De två kvarteren som slogs samman var gamla Plankan, samt Låset som låg mot Hornsgatan. Vi kommer att se det på kartorna nedan. Och så har jag för mig att den kände gangstern Leif Stenberg/Skiffer på något sätt skulle ha varit inblandad i garaget. Gångstråket inne i kvarteret motsvarar den del av Brännkyrkagatan som försvann när Plankan byggdes.

Här har vi läget före 1960, en karta från 1954 med de två kvarteren Plankan och Låset. Området inom de blå strecken slogs samman till det nya kvarteret Plankan.

Lantmäteriet har flygfoton från 1960, 1975 och ganska nyligen. Så här såg området ut 1960 (ja, bilden är ganska rörig men lite uppfattning om läget får man ju). Till vänster slingrar sig gångvägarna i Högalidsparken. Min familj kom till den här trakten just 1960, när jag var tio år. Av någon anledning minns jag nästan ingenting av de här gamla kvarteren, annat än att jag något år köpte en julgran i det ruffiga kvarteret mellan Lunda- och Brännkyrkagatorna.

Men hur såg det ut innan det nya jättekvarteret byggdes? Tro’t eller ej, men det här är apoteket Lokatten som låg i hörnet av Hornsgatan och Varvsgatan. En tvåvånings träkåk. Bakom den ligger några märkliga gamla stenhus, medan nya hus skymtar längre bort. Och på gatan går spårvagnsräls.

På andra sidan av detta kvarter (det är alltså Låset jag pratar om) vid Brännkyrkagatan, låg det här stenhuset som inte ser så märkligt ut. Det märkliga är väl att min farfar och farmor bodde här sina sista år – de dog 1942 respektive 1941.

1970-talet, nya Plankan är färdigt. Den blå streckade linjen rätt under huset är tunnelbanan mot sydväst som blev färdig 1964 om jag minns rätt. Det skakade rätt bra i omgivningarna när man sprängde tunnlarna.

Och här flygfoto från 1975. Det ser lite lummigare ut i Högalidsparken. Inne på Plankans gård har det ännu inte hunnit växa upp så mycket.

Det här är en färsk karta från Lantmäteriet. Notera att portnumren för ett ännu inte existerande runt hus är markerade inne på Plankans gård.

Flygfotona har blivit i färg. Notera hur lummigt det blivit i Högalidsparken, och att det är mycket grönt inne på Plankans stora gård. Vi kommer att titta närmare på det längre fram i den här serien … Nästa avsnitt kommer första mars, och då får vi titta på banderoller.

Om bloggarbjorn

Många foton på bloggen är tagna med Canon IXUS fickkameror samt Nikon D3100, och på senare tid Nikon P900, samt en Xiaomi-mobil. De äldre bilderna som jag lägger upp (oftast svartvita) är mest från 1970-talet senare del, tagna med en Minolta SRT101, samt några med kameror från pre-digital tid vars märke jag glömt. Enstaka teckningar och målningar får slinka med också. För närvarande uppdaterar jag normalt bloggen var tredje dag. Händer det något sensationellt blir det tätare uppdateringar.
Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Plankan, en Söderhistoria – del 1. Lite om bakgrunden

  1. melkerlarsson skriver:

    Intressant, man ser växlarna för spårvägen, antar att dessa leder in på Varvsgatan där vändslingan för linje 3 låg fram till 1960, när denna linje lagts ner övertog linje 10 den klassiska destinationen ”Högalid” intills att även denna lades ner i maj 1967. Höjer man blicken ser man luftledningen för trådbuss, här gick innerstadslinjen 36 och linje 98 mellan Slussen och Ekensberg, den sistnämnda lades ner i mitten av 50-talet efter att under några år trafikerats med italienskbyggda ledbussar som inte höll måttet.

    Gilla

    • bloggarbjorn skriver:

      Just det, där gick ett spår upp på Varvsgatan. Jag kom till området just 1960 så det bör alltså vara tians vagn. Att det gått trådbussar på Hornsgatan var en nyhet för mig, men en tid före 1960 bodde jag nära Fridhemsplan och kunde åka trådbuss som väl gick Fleminggatan och upp till Karlaplan om jag minns rätt. Det roliga med dem var väl när strömavtagaren hoppade av ledningen, och föraren fick gå ut med en lång stång och fixa till problemet.

      Gillad av 1 person

      • melkerlarsson skriver:

        Att du inte minns trådbussarna på Hornsgatan förstår jag, den sista linjen (36) lades ned 1958 innan du flyttade dit. Trådbussarnas ”paradgata” var onekligen Fleminggatan – Kungsgatan, därefter hade linjerna skilda slutstationer uppe på Gärdet och Östermalm. Där bedrevs trådbusstrafik från januari 1941 till i augusti 1964, linje 41 blev den första linjen och den blev även den sista trådbusslinjen att avvecklas i Stockholm. En märklig detalj är att man mitt under brinnande krig valde att ersätta spårvägslinjer med trådbussar, en annan intressant detalj är att man rätade ut busslinjer under kriget för att slippa att svänga för mycket då detta slet på däcken som ju förstås utgjordes av importerat gummi som var en STOR bristvara.

        Gillad av 1 person

  2. bloggarbjorn skriver:

    Tack för upplysningarna, då kan jag lita på dig som informatör ifall nya frågor om lokaltrafiken dyker upp. Det gick ju en hel del spårvagnar på bakgatorna där jag bodde (och fortfarande bor) och så sent som 2013 fanns det lite spårvagnsräls kvar på Heleneborgsgatan nära Långholmsgatan. Då tog jag en bild där. Nu är allt grundligt dolt under asfalten.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s