Münchenbryggeriets stallar

Ibland klämmer jag dit taggen ”gamla bilder” på foton tagna med digitalkameror som jag hade innan jag köpte min stora Nikon. Men här kommer ett par konstiga bilder som är tagna på den tiden man stoppade in en film i kameran och därmed verkligen känns gamla. Jag köpte en Minolta sommaren 1975 och gick sedan runt några år och fotograferade innan jag tröttnade. Det var ju jobbigare med fotografering i för-datorisk tid!

Här är två bilder av Münchenbryggeriets stallar, en märklig liten slottsliknande byggnad som fanns vid Heleneborgsgatans början fram till senare delen av 1970-talet. Stallet gav sedan plats åt ett servicehus. Att de här bilderna ser konstiga ut beror av att den ena är tagen med infraröd film (det är därför de gröna buskarna blev röda, bland annat) och den andra tror jag knäpptes med någon sorts färg-dokumentfilm. Man hade sina tokigheter för sig när man var i experimentåldern!

Jag har ytterligare några svartvita bilder, men de får komma i ett separat inlägg – de ser ju nästan normala ut! (Det var för övrigt ett inlägg i Storstadsnatur om själva bryggeriet som fick mig att ta fram dessa bilder.)

Den infraröda filmen gör att det röda tegelhuset blir gråvitt och nästan försvinner. I bakgrunden sticker bostadshuset på Eolsgatan (från 1917) upp.

Tänk den tid när kraftiga bryggarhästar drog iväg med ölvagnar till stadens törstiga befolkning, öl som gjordes några tiotal meter bort på det jättestora bryggeriet!

Om bloggarbjorn

Många foton på bloggen är tagna med Canon IXUS fickkameror samt Nikon D3100, under en tid Nikon P900 och nu Nikon P950, samt en Xiaomi-mobil och Samsung. De äldre bilderna som jag lägger upp (oftast svartvita) är mest från 1970-talet senare del, tagna med en Minolta SRT101, samt några med kameror från pre-digital tid vars märke jag glömt. Enstaka teckningar och målningar får slinka med också. För närvarande uppdaterar jag normalt bloggen var tredje dag. Händer det något sensationellt blir det tätare uppdateringar.
Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar