Ett, två, tre – och motljus. Dock ännu ett vårtecken!

För en bra bild på nyanländ skogsduva så rekommenderas det här inslaget hos Storstadsnatur. Där finns det också med en tänkbar spekulant på duvstek, nämligen en duvhök. Själv hörde och såg jag skogsduvor i förmiddags på Långholmen. Det var mina första för detta år.

DSC_1561

Först var det en, den hoade lite …

DSC_1562

… och strax därpå var de två! Kanske dags för ‘kuttrasju’ på två man hand?

DSC_1563

Men så kom det en till. Tre stycken, det skulle ju kunna bli det som fransoserna kallar ‘ménage à trois’. Dock flög de iväg efter en stund. Antagligen för att spana efter lämpliga boträd i Långholmens djupa skogar.

Kopia - DSC_1563

Vare sig de var en, två eller tre så var motljuset besvärande och gjorde dem till mörka siluetter. Men tack vare datorns finurliga program kunde jag göra en delförstoring och få fram en mer varierad bild på den sist influgna skogsduvan. Där sitter den och tittar med förvånad blick, som duvor har för vana, och man ser det rödvioletta ‘skjortbröstet’.

Om bloggarbjorn

Många foton på bloggen är tagna med Canon IXUS fickkameror samt Nikon D3100, under en tid Nikon P900 och nu Nikon P950, samt en Xiaomi-mobil och Samsung. De äldre bilderna som jag lägger upp (oftast svartvita) är mest från 1970-talet senare del, tagna med en Minolta SRT101, samt några med kameror från pre-digital tid vars märke jag glömt. Enstaka teckningar och målningar får slinka med också. För närvarande uppdaterar jag normalt bloggen var tredje dag. Händer det något sensationellt blir det tätare uppdateringar.
Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar