Rallus aquaticus

När det blev riktigt kallt i januari så frös även det fria vattnet i Råstasjön i Solna till. Där har en vattenrall övervintrat de senaste åren. Rallen behöver ju öppet vatten för att klara sig, så jag tänkte att ”nu har nog den stackaren frusit/svultit ihjäl”. Men icke, så här såg det ut 28 februari.

DSC_7754

– Jaha, här kommer jag, och inte har jag frusit ihjäl inte. Lite vinter står väl en riktig rall pall för!

DSC_7755

– Här traskar jag omkring vid stranden och plockar lite ätbart här och där.

DSC_7756

– Fast ibland kommer det folk och ger mig mat också. En gång var det någon som serverade leverpastej!

DSC_7757

– Hm, kan det finnas något här bland de gröna stråna?

DSC_7761

– Eller bakom den här grenen kanske det finns något ätbart …

DSC_7762

– Jo, det fanns det, så det är bara att hugga in och plocka!

Om bloggarbjorn

Många foton på bloggen är tagna med Canon IXUS fickkameror samt Nikon D3100, under en tid Nikon P900 och nu Nikon P950, samt en Xiaomi-mobil och Samsung. De äldre bilderna som jag lägger upp (oftast svartvita) är mest från 1970-talet senare del, tagna med en Minolta SRT101, samt några med kameror från pre-digital tid vars märke jag glömt. Enstaka teckningar och målningar får slinka med också. För närvarande uppdaterar jag normalt bloggen var tredje dag. Händer det något sensationellt blir det tätare uppdateringar.
Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Rallus aquaticus

  1. Gabrielle RW skriver:

    Åh, vilka fina bilder på rallen! Och så elegant den är där den kliver bland pinnarna i blötan.

    Gilla

    • bloggarbjorn skriver:

      Efter att ha hängt på det där stället i några år har väl den lille gynnaren blivit så van vid folk att den inte bryr sig om när man står och fotograferar längre. Och den är ju elegant med sina bruna och grå och röda färger.

      Gilla

Lämna en kommentar