Mandarinand i snöfall

Speciellt tack till Kerstin på Storstadsnatur som tipsade om mandarinanden nedanför Kungsan. Jag missade ju mandarinen vid Essingen förra söndagen, men jag tänkte att man kan ju försöka igen …

DSC_1421

Utsikten var ju bokstavligen inte så lysande när jag gick ner till Strömmen längs Söder mälarstrand. Snöfallet dolde nästan Stadshuset.

DSC_1422

På Skeppsbron mötte jag en äldre gentleman som tydligen såg min kikare och anade avsikten, och han hojtade ‘mandarinanden finns kvar’. Jag tänkte att ‘det vill jag se innan jag tror’. Och se: snart fick jag syn på den där färgklicken bland gräsänder och snöflingor! Premiär för mig, jag har aldrig sett en mandarinand tidigare.

Kopia - DSC_1424

Kolla vilka färger! Den heter Aix galericulata om du vill prata vetenskaplig latin med den!

Kopia - DSC_1425

Här fanns en vit anka som föreföll sova. Call duck kallas denna sort har vi lärt oss hos Storstadsnatur.

Kopia - DSC_1426

Den verkade inte särskilt blyg, och simmade nära kajen.

Kopia - DSC_1427

Ett tag kan man ju säga att den ‘hängde på repen’ – eller åtminstone vilade sig på linorna till matningsflotten.

Kopia - DSC_1428

Jojo, är man så här fin kan man ju ta sig ett varv på flotten, brösta sig ordentligt och kanske imponera på någon gräsandstjej!

Om bloggarbjorn

Nya bilder på bloggen är tagna med Canon IXUS fickkameror samt Nikon D3100. De äldre bilderna som jag lägger upp (oftast svartvita) är mest från 1970-talet senare del, tagna med en Minolta SRT101. Några enstaka teckningar och målningar har fått slinka med också. För närvarande uppdaterar jag normalt bloggen var tredje dag. Händer det något sensationellt blir det tätare uppdateringar.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

